De Marketing Scientist
De wetenschappelijke benadering van Marketing

Over de Marketing Scientist 

 

Het zal niet lang meer duren voordat ik op zakelijk gebied een bijzondere mijlpaal bereik. Tenminste dat vind ik zelf en ik merk dat de laatste tijd mijn gedachten regelmatig blijven hangen bij deze bijzondere mijlpaal. Over afzienbare tijd ben ik nl. 25 jaar aan het 'werk'. Met andere woorden loop ik 25 jaar mee in het vak en mag ik me zo langzamerhand een 'marketing fossiel' noemen.

In die 25 jaar heb ik diverse functies en rollen mogen vervullen op het gebied van marketing, en dan met name op marketing research. Uiteraard ben ik in deze verschillende rollen ook tegen wat andere discplines aangelopen, zoals IT, software development en consultancy, maar altijd was marketing de rode draad.

Wat me in deze 25 jaar niet of nauwelijks is gelukt, is aan mijn naaste omgeving uit te leggen wat ik nu de hele dag doe. Het helpt daar niet bij dat ik het tot kunst heb verheven altijd de indruk te wekken dat het niet teveel voorstelt en het vooral niet te serieus moet worden. En ik bemerk dat ik daarmee mijn vakgebied, mijn collega's en ook mezelf te kort doe.

Maar goed, wat is nu de kern van mijn werk en de rode draad in mijn 25-jarige carriere. Dat is toch de wetenschappelijke en datagedreven benadering van Marketing. Dit klinkt natuurlijk vrij nerderig en slaat soms wel een beetje door in semantische discussies, die alle realiteitszin doen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Toch vind ik na al die jaren dat Marketing Science de lading het beste dekt van hetgeen ik doe. En ondanks dat het een Engelse term is, die ik op een steenkool manier vertaal, ben ik er trots op en ga ik hier graag mee verder.

Daarom vind ik het leuk om wat informatie en zienswijze te delen in een blog. Niet te formeel, maar geheel volgens eigen indeling en eigen format en taalgebruik. Ik doe dit dan ook op persoonlijke titel, vol met spel- en taalfouten, maar vooral met veel plezier. Mocht je er iets aan hebben, lijkt het me leuk als je dit laat weten of dat we er eens vrijblijvend over sparren of bomen.

Groet

Pieter