De Marketing Scientist
De wetenschappelijke benadering van Marketing

Welkom op de site van de Marketing Scientist


2020-10-07

Gebruik van klantdata in media campagnes

Recent heb ik met verschillende adverteerders weer gesprekken gehad om hun klantdata te gebruiken in media campagnes.
Dit is vaak onderdeel van smart marketing, waarin adverteerders de impact van marketing willen vergroten door personalisatie, ofwel gedifferentieerdere communicatie.
Personalisatie ‘at scale’ vraagt een behoorlijke inspanning van de organisatie (en bureaus), omdat vele disciplines bij elkaae dienen te komen.
Anno 2020 tuigen adverteerders hun organisatie op om zodoende een goed fundament klaar te zetten, van waaruit klanten worden getarget, engaged en inspired.
Het laag hangende fruit hierbij is natuurlijk het uitsluiten van bestaande klanten in acquisitie campagnes.

Ondanks bovenstaande marketing uitdaging, zijn adverteerders nog erg terughoudend en moeten intern met de legal afdeling aan de slag om de klantdata te mogen gebruiken.
Gesterkt door de AVG ben ik blij dat ik als enthousiaste marketeer geen onderdeel ben van deze gesprekken, want het is helaas vrij saaie en droge kost.
Wat ik aan de andere kant wel zie, is dat ik vanuit een marketing perspectief, ook prima kan leven met meer geaggregeerde data, dus geen persoonlijke data, maar meer op segment / audience niveau.
Deze geaggregeerde data is goed in te zetten in media campagnes en is ook future-proof, als de cookies in de toekomst zullen verdwijnen.

Wat ik dus wil zeggen is dat ik liever gisteren dan vandaag met deze data aan de slag ga, ook al is het dus op top-level. De tijd is nu rijp om met contextual, data partnerships of slimme algorithmes aan de slag te gaan en hier op korte termijn grote stappen op te zetten en klaar te zijn voor de next gen qua marketing.

Pieter - 21:45:47 @ Media optimalisatie | Een opmerking toevoegen